۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

گام هایی فراتر از چارچوب

محمد معتمدی  به عقیده من پدیده ای ست در زمینه موسیقی و آواز ایرانی .که به حد استعداد خویش شناخته نشده است. هرچند که همکاری او با گروه شیدا (همچنین گروه بانوان شیدا) است که سرپرستی چون -محمدرضا لطفی دارد-.به جز آلبوم  "وطنم ایران" که با گروه شیدا و محمدرضا لطفی کار کرده است، آواز های دل نشین و صدای بم و پخته  او را در اپرای مولوی در نقش "مولانا"شنیده ایم.
کار کردن با کسی مثل همایون شجریان آسان نیست. او تعلیم یافته و آب دیده ی محضر پدر ست و به جز استعداد خانوادگی و صدای ملکوتی خویش از سواد و دانش بالایی در زمینه موسیقی برخوردارست. بودن و همراهی با او،و کم نیاوردن مقابل او انصافن کار هرکسی نیست.
لیکن محمد معتمدی در اپرای مولوی به بهترین وجه از عهده آن برآمد. خصوصن در دیدارهای شمس و مولانا به جز شعر و موسیقی ، آوازهایی دارد که الحق سکرآور و مسخ کننده ست.
در گذارهایم به این ویدیو از محمد معتمدی برخوردم (که لینک اون را در ادامه خواهم گداشت.) موسیقی تلفیقی.کاری که همیشه  کسانی که کار آواز ایرانی می کنند از آن گریزانند و یا آن را ناصواب می پندارند.
سوای بررسی درست و غلط بودن به لحاظ موسیقایی،جرات اجرای این کنسرت بیشتر من را مجذوب کرد.



پ.ن : تحلیل موسیقایی این اثر باشد به عهده کسانی که دانش موسیقی بیش از من دارند.

۲ نظر:

  1. البته که این اواخر خیلی‌ها دارن تلفیقی کار می‌کنن
    ولی

    چه خوب بود این


    این کد امنیتی نظرات‌ات روبردار تو رو خدا، با گاراژ داد ما رو

    پاسخحذف
  2. یک بارگی:
    پیشنهاد می کنم بخش اول همین کنسرت را تو یوتیوب هم ببین.در تگ های همین لینک هم هست.(توشرآیتم گودر خودمم هست!)

    و اینکه مزه ش به همین تاییدشه دیگه!منم زیاد رفتم تو گاراژ بلاگر ;)

    پاسخحذف